Kamis, 12 November 2015

Aromatherapy - An Terapi Kaedah Alternatif

Aromatherapy - An Terapi Kaedah Alternatif

Sebagai kaedah rawatan holistik dan pelengkap, aromaterapi menggunakan minyak botani untuk merawat pelbagai keadaan. Sama ada digunakan untuk kulit, disedut, atau diselitkan, aromaterapi meningkatkan mood, mengurangkan kebimbangan, menggalakkan bersantai, dan boleh menjadi benar-benar menyegarkan. Ini hanya beberapa kuasanya; aroma yang berbeza memberi manfaat yang berbeza.

Aromaterapi menyediakan manfaat terapeutik istimewa, namun salah satu daripada orang-orang yang utama adalah sebagai bantuan bersantai. Ini menjadikan ia sesuai untuk tekanan pengurangan. Kajian juga telah menunjukkan keberkesanannya dalam kesejahteraan.

Melihat kepada sejarah aroma digunakan untuk merawat keadaan biasa, aroma boleh dikategorikan mengikut kesan mereka. Walau bagaimanapun, sementara aromaterapi adalah rawatan yang selamat, ia boleh, di bawah syarat-syarat tertentu, berinteraksi dengan ubat-ubatan homeopati lain. Juga, beberapa masalah kesihatan yang serius, seperti kemurungan, memerlukan rawatan tambahan oleh pakar. Dalam kes ini, aromaterapi menguatkan lagi rawatan yang diterima, meningkatkan kesannya.

Di bawah yang berikut senarai aroma biasa ialah faedah mereka:

Gerenium dan clary bijaksana: Mengurangkan kebimbangan
Jasmine, lavender, lemon, gaharu, ylang ylang: Mengurangkan kemurungan
Peppermint: Counteracts loya
Petitgrain, rosemary, dan pokok teh: Membantu jerawat jelas
Chamomile Roman: Membantu mengurangkan keradangan
Eucalyptus: Melegakan sakit kepala
Thyme: Membantu mengurangkan gejala sejuk dan selesema
Mur: Membersihkan sariawan

Kebanyakan aroma menyediakan lebih daripada satu faedah. Sebagai contoh, clary bijaksana adalah berguna bukan sahaja untuk kebimbangan tetapi juga kemurungan. Lavender boleh merawat jerawat, kemurungan, loya, dan insomnia. Lihatlah label minyak pati anda membeli; ia akan memberikan anda senarai lengkap manfaat yang berkaitan.

Menggunakan Minyak Essential
Satu boleh menggunakan minyak pati dalam pelbagai cara. Penyedutan membantu dalam kes masalah pernafasan dan kebimbangan. Permohonan untuk kulit yang terbaik bagi isu-isu semasa yang lain jerawat dan. Dalam kes minyak yang disapu pada kulit, mereka biasanya dicairkan dalam minyak, seperti zaitun, grapeseed, atau jojoba. Ini menjadikan ia lebih mudah bagi mereka untuk menyerap ke dalam kulit. Tidak kira minyak yang anda gunakan, ia perlu menjadi 100% tulen untuk memastikan tidak ada reaksi negatif, seperti ruam. Tulen, minyak pati mentah juga membawa versi yang lebih kuat manfaat intrinsik.

Oleh kerana terdapat banyak cara untuk mentadbir minyak pati, ia membantu untuk tahu bagaimana untuk betul memohon mereka. Kerana sesetengah orang alah kepada minyak tertentu, ia juga penting untuk mulanya gunakan versi dicairkan kaedah permohonan itu, dan kemudian, jika tiada kesan permukaan, anda boleh menggunakan kaedah ini dalam dos penuh.

Berikut adalah beberapa kaedah yang biasa menggunakan minyak pati:

Dengan bantal: Sapukan dua titik minyak pada tisu atau sapu tangan, dan letakkan ia di dalam sarung bantal anda. Ia akan membantu anda tidur lebih baik.

Dengan penyedutan wap: Rebus periuk air, dan menetapkan ia diketepikan. Drop 2-5 titis minyak (s) dalam periuk. Kemudian, dengan tuala lebih anda menuju dan periuk, bersandar kepala anda ke atas. Walaupun anda melakukan ini, menonton nafas anda. Pastikan untuk mengambil nafas dalam-dalam aroma selama 10 minit.

Dengan peresap bilik: Letakkan 10-15 titis untuk peresap bilik, atau pelembap. Anda seli boleh meletakkan minyak ke dalam periuk mengukus air.

Dengan semburan bilik: Campurkan 10 titis minyak kepada 250 ml air dalam botol semburan. Goncang botol dan semburan kawasan itu. Semburan ini juga boleh topically digunakan untuk merawat kegatalan kulit.

Bagi permohonan topikal, ia adalah penting untuk memastikan minyak yang anda gunakan adalah pertama dicairkan dalam "pengangkut" minyak (jojoba, zaitun, anggur, dan sebagainya).

Dalam mandi: Campurkan 5-10 titik minyak pati dengan satu sudu minyak pengangkut. Tambah campuran air mandi. Anda juga boleh menggunakan garam Epsom untuk mengurangkan keletihan otot dan memaksimumkan bersantai.

Untuk urutan: Tempat 15-30 titis minyak pati dengan minyak pembawa dan memohon secara perlahan-lahan semasa urut.

Sebagai memampatkan: Dalam semangkuk air, letakkan 5 titik minyak pati. Kemudian meletakkan tuala di dalam mangkuk, membolehkan ia menyerap campuran. Selepas itu, perah tuala sebelum memohon ia kawasan badan yang akan dirawat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar