Rabu, 11 November 2015

Bagaimana Merawat Kecederaan Sukan?

Bagaimana Merawat Kecederaan Sukan?

Mana-mana permainan adalah terikat untuk mempunyai kecederaan dan luka. Itu adalah sebahagian daripada mana-mana permainan. Walaupun anda mengambil semua langkah berjaga-jaga keselamatan, ada terikat untuk menjadi kecederaan atau dua. Anda hanya tidak boleh memisahkan dari kecederaan sukan. Tetapi, anda tidak boleh berhenti bermain permainan kerana takut ini. Terdapat pelbagai cara untuk merawat luka dan kecederaan. Dengan langkah-langkah pertolongan cemas yang betul ia adalah mungkin untuk berurusan dengan mana-mana luka dan membantu dalam proses penyembuhan. Marilah kita belajar tentang perkara ini secara mendalam.

Jika anda mempunyai kecederaan atau luka, peraturan ibu jari adalah untuk berhenti bermain serta-merta. Langkah pertama yang perlu anda ambil adalah tidak mengerahkan diri anda secara fizikal. Kebanyakannya jika ini diikuti anda boleh berurusan dengan kecederaan dengan baik. Jika anda juga mengalami sakit terlalu banyak dan bengkak, maka anda perlu pasti tidak meneruskan permainan. Mana-mana tekanan fizikal boleh membuat masalah lebih teruk. Jika ada sakit sedikit maka anda boleh meneruskan. Tetapi, jika kesakitan tidak dapat ditahan anda hanya perlu berhenti bermain pertama.

Yang paling biasa dicari penawar pertolongan cemas adalah pek ais. Ia adalah sesuai untuk sebarang kecederaan sukan. Ais dapat mengurangkan kesakitan pada luka dan kawasan di sekitarnya. Ini membantu dalam penyembuhan luka juga. Pek ais adalah sesuai untuk kecederaan seperti air mata, mata air, lebam dan kesesakan. Kesakitan ini akan dikurangkan dan juga keradangan, jika ada. Penggunaan tetap ais pek beberapa kali pada siang hari akan membantu anda untuk menyembuhkan kecederaan.

Pertolongan cemas adalah sangat penting jika anda menghadapi kecederaan yang mempunyai pendarahan luar. Ia adalah sangat penting untuk menyediakan asas perubatan segera. Dalam kes kecederaan seperti ini, kebanyakannya orang memegang luka di bawah air pili yang mengalir. Kaedah ini harus dielakkan kerana ia bukan amalan yang betul. Sebaik-baiknya anda perlu membersihkan luka dengan baik menggunakan pad kapas lembap. Apabila ia adalah bersih maka anda perlu mencari beberapa penyelesaian anti-bakteria. Ini dihukum atas luka itu untuk menghalang jangkitan dan menghentikan pendarahan. Jika pendarahan tidak berhenti kemudian terus dengan pek ais. Krim antiseptik juga baik untuk penyembuhan luka.

Pek haba juga sangat membantu dalam menangani kecederaan sukan. Tetapi ingat untuk tidak menggunakan pek panas pada luka segar. Ini boleh membuat kecederaan lebih teruk dan menambah kepada masalah ini. Langkah pertama seperti pek ais dan krim anti-bakteria atau penyelesaian boleh digunakan. Hanya selepas luka telah dirawat dengan pertolongan cemas asas dan bersih anda perlu menggunakan pek haba. Pek haba adalah sangat berguna untuk melegakan ketegangan otot dan menyembuhkan pembekuan darah. Ia juga mengurangkan kesakitan. Memastikan bahawa pek haba anda tidak melebihi had lumayan anda. Ia boleh membakar kulit anda.

Ia sentiasa tidak mungkin untuk berjumpa dengan doktor pada masa kecederaan. Langkah-langkah pertolongan cemas akan membantu anda untuk berurusan dengan kecederaan dengan segera. Ia adalah sangat penting untuk memberi pertolongan cemas kepada apa-apa kecederaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar