Rabu, 11 November 2015

Pemulihan sembelit Rumah dan Rawatan Asli Itu Kerja

Pemulihan sembelit Rumah dan Rawatan Asli Itu Kerja

Sembelit umumnya timbul disebabkan oleh pergerakan usus yang tidak teratur, menghasilkan ketidakselesaan melampau dalam membuang air besar. Ia menyebabkan pemindahan tidak lengkap rektum, yang boleh membawa kepada penyakit pencernaan yang lain. Toksin terkumpul di dalam badan dan dilepaskan ke dalam aliran darah menghasilkan kesan-kesan sampingan yang tidak diingini. Pesakit sering mengalami kesakitan yang amat sangat, disebabkan oleh pengerasan najis mengakibatkan pendarahan dalam rektum dan dubur. Keadaan ini boleh memberi kesan kepada rakyat semua peringkat umur dan perlu dirawat dengan segera. Lama menderita daripada sembelit boleh menyebabkan buasir kronik dan buasir.

Gejala

Tanda-tanda lazim dilakukan sembelit adalah

1. Rasa sakit di dubur manakala lulus najis.
2. pemindahan yang tidak lengkap usus.
Sensasi 3. Burning dalam rektum dan dubur diikuti dengan pendarahan.

Punca

Terdapat banyak sebab untuk sembelit, dan orang-orang biasa adalah

1. Pengambilan diet serat yang rendah
2. Mengambil terlalu banyak makanan yang pedas dan berminyak
3. Minum jumlah kurang air
4. Obesiti
5. Masalah pencernaan seperti keasidan, kolitis dan masalah hati.

Pemulihan Rumah untuk Sembelit

Sembelit biasanya dirawat dengan mentadbir julap, yang boleh didapati sebagai lebih ubat-ubatan kaunter. Rawatan rumah boleh menghasilkan keputusan yang menakjubkan dalam merawat gangguan ini.

1. Orang yang mengalami sembelit mesti termasuk banyak buah-buahan dan sayur-sayuran hijau dalam diet mereka dan minum air yang banyak. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat yang membolehkan pergerakan usus yang lancar. Air membantu dalam pencernaan dan penyerapan nutrien dalam badan.

2. Elakkan tepung halus dan mengambil makanan yang disediakan dari biji-bijian gandum. Roti coklat, chapatti juga membantu dalam mengurangkan masalah sembelit.

3. Walaupun berkalori tinggi, sirap pekat tali hitam adalah sangat bermanfaat dalam merawat sembelit. Ambil dua sudu ceng tali hitam dengan susu atau jus buah-buahan sebelum tidur.

4. "Selepas makan malam berjalan satu batu" adalah pepatah popular. Mengikuti ini dengan kerap untuk pencernaan makanan.

5. Jus kubis membantu dalam mengurangkan masalah sembelit. Minum setengah cawan jus ini setiap hari dua kali sehari.

6. benih Spiegel Kering digunakan secara meluas untuk merawat sembelit. Campurkan sepuluh gram biji benih Spiegel dalam segelas air suam dan minum setiap hari pada waktu malam sebelum tidur.

7. Tarikh diambil bersama-sama dengan susu juga membantu dalam mengurangkan masalah sembelit.

8. Pengambilan Rajah dalam jumlah yang baik membantu dalam mengurangkan sembelit kronik. Rajah direndam di dalam air semalaman dan diambil pada awal pagi.

9. Tambahkan empat gram Triphala di 200 ml. air atau susu dan minum secara teratur. Triphala amat berkesan dalam menyembuhkan sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar