Rabu, 11 November 2015

Penggalak imuniti - 4 Tips Berkesan untuk Dingin dan Selesema Musim

Penggalak imuniti - 4 Tips Berkesan untuk Dingin dan Selesema Musim

Saya pernah mengalami selsema agak kerap. Saya mula mencari jalan luar Vitamin C untuk meningkatkan fungsi sistem imun saya dan mendapati berikut berkesan dalam mengandungi sejuk dari arah depan atau memendekkan tempohnya untuk beberapa hari.

Sudah tentu, satu auns pencegahan bernilai satu paun untuk sembuh, jadi mari kita mulakan dengan peringatan perkara asas:

Basuh tangan anda dengan sabun dan air kerap, terutamanya selepas berada di kawasan yang sesak atau berjabat tangan.
Kurangkan pengambilan makanan bergula dan halus. Beberapa kajian menunjukkan bahawa walaupun satu sudu teh gula boleh menyekat fungsi imun biasa anda selama satu jam.
Minum air yang mencukupi atau teh herba untuk diminum.
Kurangkan kafein, soda, dan alkohol. Dan kini untuk penggalak imuniti:
(1) Bawang putih dan bawang. Mentah atau dimasak, membuang banyak "penisilin alam semula jadi" ke dalam makanan anda setiap hari.
(2) Yogurt dengan budaya aktif hidup atau makanan tambahan probiotik. Kekebalan adalah berkait rapat dengan kesihatan gastrousus. Jadi, imuniti anda dengan memperkenalkan lebih banyak flora usus atau pepijat yang baik yang sihat ke dalam sistem GI anda.
(3) Garam. Berkumur dengan air garam 3x sehari. Ini benar-benar berkesan! Hanya berkumur dengan satu sudu teh garam dalam secawan air akan membantu mengurangkan sakit tekak dan membunuh bakteria / virus pada kenalan.
(4) Shiitake atau cendawan Asia yang lain. Terdapat pelbagai jenis untuk mencuba, dan mereka semua hebat untuk meningkatkan pertahanan tuan rumah terhadap penyakit-penyakit (virus / bakteria dan lain-lain) sejuk dan selesema. Maitake, Shiitake, Enoki, dan tiram cendawan adalah rendah kalori, tinggi dalam protein, vegan, dan lazat! Pastikan anda makan mereka dimasak - cendawan mentah tidak hadam.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar