Rabu, 11 November 2015

Gunakan Sabun Castile Asli Cecair Selamat dan Wonderful Untuk Rambut buatan sendiri

Gunakan Sabun Castile Asli Cecair Selamat dan Wonderful Untuk Rambut buatan sendiri

Ramai di antara kita tidak sabar-sabar untuk mencuci rambut kita dengan penglihatan-penglihatan yang cantik, berkilat, rambut melenting seperti yang digambarkan oleh iklan syampu kita telah menjadi begitu biasa dengan. Sedikit sekali kita menyedari bahawa syampu sangat yang memberi kita yang kelihatan berkilau boleh pada masa yang sama membahayakan kesihatan kita. Mujurlah, dengan hanya sedikit usaha dan cecair sabun Castile, kita boleh dengan mudah membuat syampu selamat dan semula jadi di rumah yang juga memberi keputusan yang baik.

Sebatian kimia yang paling biasa dalam syampu adalah orang-orang yang sama yang biasa digunakan dalam detergen komersial: rantai lurus sulfonates alkil benzena. Benzene adalah sejenis bahan kimia yang bertanggungjawab untuk Myelodysplastic Sindrom (MDS), sering kali prekursor untuk leukemia dan pelbagai jenis kanser.

Satu lagi bahan berbahaya yang terdapat dalam syampu adalah formaldehid. Formaldehid, yang juga telah dikaitkan dengan kanser, kesan kepada mata, hidung, tekak, paru-paru, kulit dan sistem pembiakan. Formaldehid boleh menyebabkan ruam, gatal-gatal, dan dermatitis dan pendedahan jangka panjang boleh menyebabkan asma dan bronkitis. Ia juga boleh menyebabkan kerosakan paru-paru kekal. Sekiranya syampu yang mengandungi formaldehid bersentuhan dengan mata, hasilnya boleh menjadi kerosakan kornea dan, dalam kes yang teruk, malah buta.

Lain-lain bahan-bahan syampu biasa ialah asid sitrik, tetrasodium EDTA, Cocamide, Lahirkan, MEA, atau TEA, Peg-5 Cocamide, ammonium klorida, ammonium sulfat lauryl, glikol, sodium lauryl sulfat, dan natrium laureth sulfat.

Walaupun herba iklan syampu sebagai bahan mengandungi bahan-bahan yang berbahaya. Malangnya, syampu bayi yang diamanahkan untuk generasi juga mengandungi banyak bahan kimia yang berbahaya.

Walau bagaimanapun, kita boleh menjaga kesihatan kita dan mengelakkan bahan-bahan yang berisiko dalam syampu komersial dengan membuat syampu kita sendiri. Syampu buatan sendiri adalah mudah untuk membuat dan selamat. Mereka juga membantu alam sekitar dan mereka kos efektif. Selain itu, syampu ini boleh disesuaikan untuk keperluan penjagaan rambut individu seperti kelemumur, kulit kering atau berminyak, menambah kilauan, kilau, pengembalian, dan acara kemuncak. Kesemua resipi berikut menggunakan sabun Castile - sabun semulajadi yang diperbuat daripada minyak zaitun yang bermula sejak abad ke-16.

Syampu asas

Bahan-bahan:

Air 1/4 cawan
1/4 cawan cecair Castile sabun
1/2 sudu teh bunga matahari atau lain-lain minyak sayuran cahaya

Arahan:

Campurkan bahan-bahan juga, simpan dalam botol dan kemudian gunakan seperti yang anda lakukan mana-mana syampu. Pastikan anda bilas dengan bersih selepas mencuci.

Syampu untuk Kelemumur dan kering, kulit kepala gatal

Bahan-bahan:

6 oz Castile sabun cecair
5 jatuh pokok teh minyak pati
1/2 sudu teh minyak jojoba

Arahan:

Sama seperti di atas.

Syampu untuk kulit kepala berminyak

Bahan-bahan:

6 auns cecair Castile sabun
5 titik minyak pati lavender

Arahan:

Sama seperti di atas.

Syampu untuk kering, rambut warna dirawat

Bahan-bahan:

6 auns cecair Castile sabun
1/2 sudu teh minyak alpukat
1 sudu teh minyak kelapa

Arahan:

Sama seperti di atas.

Syampu untuk Meningkatkan Cinta rambut

Bahan-bahan:

3 auns cecair Castile sabun
4 uncang teh chamomile
1/2 sudu teh minyak zaitun

Arahan:

Curam teh dan air dalam kuali dilindungi selama 30 minit. Ketegangan dan biarkan sejuk. Campurkan dengan baki bahan-bahan kemudian botol.

Syampu untuk Meningkatkan rambut Gelap

Bahan-bahan:

3 oz cecair Castile sabun
1 sudu bijaksana
1 sudu besar rosemary
2 beg teh hitam
1/2 sudu teh minyak zaitun

Arahan:

Curam teh dan air dalam kuali dilindungi selama 30 minit. Ketegangan dan biarkan sejuk. Campurkan dengan baki bahan-bahan kemudian botol.

Ini hanya satu sampel daripada apa yang anda boleh lakukan membuat syampu anda sendiri. Anda boleh kekal dalam menjaga kesihatan anda, sambil menikmati rambut yang sihat dan cantik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar