Rabu, 11 November 2015

Saringan Prostat Bolehkah Membawa kepada Rawatan yang tidak perlu dan Risiko 95% daripada Masa

Saringan Prostat Bolehkah Membawa kepada Rawatan yang tidak perlu dan Risiko 95% daripada Masa

Dua kajian besar baru-baru ini yang diterbitkan dalam New England Journal of Medicine mendapati bahawa ujian darah PSA digunakan untuk skrin untuk kanser prostat menyelamatkan beberapa nyawa dan boleh membawa kepada rawatan berisiko dan tidak perlu 95% daripada orang-orang yang sedang ditayangkan.

Dr Otis Brawley, ketua pegawai perubatan Persatuan Kanser Amerika, dipetik dalam akhbar New York Times sebagai berkata bahawa kedua-dua kajian - satu di Eropah dan satu lagi di Amerika Syarikat - adalah "beberapa kajian yang paling penting dalam sejarah Lelaki `s kesihatan."

PSA (antigen prostat khusus) ujian yang mengukur protein yang dikeluarkan oleh sel-sel prostat, melakukan apa yang ia sepatutnya lakukan - menunjukkan kanser yang mungkin hadir, yang membawa kepada biopsi untuk menentukan jika terdapat tumor. Kebanyakan kanser cenderung untuk berkembang dengan perlahan-lahan dan tidak pernah adalah satu ancaman dan dengan orang-orang yang lebih cepat berkembang, diagnosis awal walaupun mungkin terlalu lewat. Sehingga pembebasan keputusan dua kajian baru, ia telah sukar untuk tahu sama ada mencari tempat kanser prostat awal menyelamatkan nyawa. Kedua-dua kajian telah mengesahkan bahawa dalam kebanyakan kes ia tidak.

Penemuan, yang pertama berdasarkan teguh, bukti bebas yang telah diaudit dan kajian rambang, mengesahkan kebimbangan lamanya tentang kebijaksanaan pemeriksaan prostat dan menunjukkan bahawa amalan pemeriksaan prostat meluas boleh menyebabkan lebih berbahaya daripada manfaat. Rawatan kanser prostat boleh menyebabkan mati pucuk dan masalah lemah kawalan kencing apabila pembedahan digunakan untuk memusnahkan prostat, dan pada masa-masa, membuang air besar atau cirit-birit yang kronik apabila rawatan adalah radiasi. Di samping itu, ramai yang percaya bahawa amalan biopsi kanser sering membawa kepada penyebaran dan pembangunan yang lebih pesat kanser.

Kajian Eropah bermula di 1990`s awal dan melibatkan 182,000 orang di lapan negara Belgium, Finland, Perancis, Itali, Belanda, Sepanyol, Sweden dan Switzerland - dengan keseluruhan susulan sehingga 12 tahun. Kajian lain oleh Institut Kanser Kebangsaan, melibatkan hampir 77,000 orang di 10 pusat perubatan di Amerika Syarikat. Walaupun kedua-dua kajian yang berterusan, keputusan setakat ini dianggap penting dan paling muktamad setakat ini.

Dalam kedua-dua kajian, peserta secara rawak untuk ditayangkan - atau tidak - dengan ujian PSA dan dalam setiap kajian kedua-dua kumpulan telah diikuti selama lebih daripada satu dekad manakala penyelidik dikira kematian akibat kanser prostat, bertanya sama ada pemeriksaan membuat perbezaan.

Dalam kajian Eropah, untuk setiap orang yang kematiannya telah dihalang dalam tempoh satu dekad yang mempunyai ujian PSA 48 lelaki diberitahu bahawa mereka mempunyai kanser prostat dan sia-sia dirawat untuk itu, dan kajian mendapati bahawa hanya terdapat kurang tujuh kematian akibat kanser prostat bagi setiap 10,000 lelaki ditayangkan dan diikuti selama sembilan tahun.

Kajian Amerika, mendapati tiada pengurangan kematian akibat kanser prostat selepas kebanyakan orang-orang yang telah diikuti selama 10 tahun. Sebaliknya, oleh tujuh tahun Kadar kematian adalah 13 peratus lebih rendah untuk kumpulan boyfriend Kawat kasa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar