Rabu, 11 November 2015

Perubatan Hartanah FoxNut (Euryale Ferox) - Makhana

Perubatan Hartanah FoxNut (Euryale Ferox) - Makhana

The foxnut tumbuhan tergolong dalam keluarga Nymphaeaceae itu. Ia lebih dikenali sebagai "Makhana" di India. Ia tumbuh di dalam air dan ditemui di India, Korea, Jepun dan Rusia.

Fox tumbuhan kacang tidak mempunyai batang. Ia mempunyai daun bulat besar dan menghasilkan bunga ungu terang. Seluruh tumbuhan ditutup dengan duri kecil (kantaka) .The daun fox tumbuhan kacang mempunyai permukaan atas hijau dan ungu teduh permukaan bawah. Tumbuhan ini menghasilkan buah-buahan yang kira-kira saiz oren kecil. Setiap buah-buahan mengandungi 8-10 biji benih yang mempunyai saiz kacang.

Menurut teks foxnut ayurveda atau Makhana rasa manis (Madhura rasa) dan berat untuk dihadam (guru). Ia meningkatkan tahap kelembapan dalam tisu badan (snigdha dan sheeta veerya).

Ciri-ciri ubat Makhana

Benih-benih foxnut digunakan dalam persediaan Ayurveda. Fox kacang melegakan vata dosha dan pita. Ia menguatkan hati dan sangat berguna dalam anemia. Makhana meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani, mencegah ejakulasi pramatang, meningkatkan libido dan membantu dalam kemandulan wanita. Ia merupakan ramuan penting dalam persiapan herba yang digunakan untuk disfungsi erektil. Ia menguatkan badan dan meningkatkan tahap tenaga. Kerana ciri-ciri afrodisiak ia dikumpulkan di bawah vrishyadi Varga. Herba yang di bawah kumpulan ini digunakan dalam terapi vajikarana.

Teks-teks ayurveda menerangkan sifat-sifat foxnut atau makhanna seperti berikut:

"makhannam snigdhavrishyam cha garbhasamsthapakam param |

Vatapitta haram balyam sheetam pittasradaahanut || "

Makhanna meningkatkan kelekitan rembesan dengan meningkatkan tahap kelembapan di dalam badan. Oleh itu ia meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani dan berguna dalam mati pucuk. Ia membantu untuk meningkatkan kesuburan di kalangan wanita dan mengurangkan Vata dan pita. Ia menguatkan badan dan mengurangkan rasa terbakar dan menghilangkan dahaga.

Menggunakan Fox kacang atau Makhana dalam sistem perubatan alternatif

Menurut prinsip Cina kacang perubatan musang tradisional atau Makhana digunakan untuk menguatkan limpa dan buah pinggang. Ia ditandakan dalam keadaan seperti spermatorrhea, ejakulasi pra-matang, saraf, masalah lemah kawalan kencing, cirit-birit kronik dan lain-lain Menurut pakar herba ia membantu dalam mencegah pelepasan awal air mani dan mengembalikan tenaga seksual di kalangan lelaki dewasa (kerana hartanah ini kacang musang dikategorikan di bawah Vajikarana dravyas dalam teks ayurveda). Makhana membantu dalam keadaan seperti artritis, mati pucuk dan penuaan pra-matang. Herba ini mempunyai sifat antioksidan dan membantu dalam pencernaan, meremajakan sistem pernafasan dan menghalang kerap membuang air kecil.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar