Rabu, 11 November 2015

Cowberry - Cari Ciri-ciri penyembuhan Herb (Bahagian 1)

Cowberry - Cari Ciri-ciri penyembuhan Herb (Bahagian 1)

Cowberry adalah belukar malar hijau tumbuh dengan ketinggian sehingga 25 sentimeter. Tumbuhan ini mempunyai batang bawah sujud dan bercabang batang. Bunga merah jambu atau putih disusun dalam kelompok gantung pendek. Bunga tumbuhan pada bulan Mei dan Jun. Buah-buahan yang buah merah berair.

Herba ini boleh didapati di hutan konifer dan bercampur-campur, semak, paya (atas bukit) dan kawasan penebangan hutan.

Buah-buahan cowberry, daun dan puncak digunakan untuk tujuan perubatan. Anda perlu mengumpul herba sama ada pada musim bunga sehingga masa ini herba ini mula mekar (tunas bunga mestilah hijau) atau pada musim luruh apabila beri masak. Jika tidak, herba akan mendapat hitam semasa pengeringan. Anda harus menyuarakan kering mereka pada suhu bilik atau ketuhar kering mereka pada suhu antara 35 dan 40 darjah Celsius. Jangka hayat herba ini sekurang-kurangnya 3 tahun.

Daun cowberry dan puncak mengandungi glikosida phenyl, tanin, flavonoid glycoside hyperoside, asid ursolic, asid tartarik dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif.
Berries mengandungi gula (sehingga 12 peratus), asid sitrik, asid tartarik, asid benzoik, tannin, asid askorbik, asid oksalik dan lain-lain bahan biologi aktif. Asid benzoik bertanggungjawab untuk tindakan antiseptik. Benih buah beri adalah kaya dengan minyak yang mengandungi asid lemak tak tepu - Asid linol dan asid linolin.
Cowberry merupakan ubat yang baik untuk menangani gastritis dengan keasidan yang rendah, kencing manis dan batu karang. Di samping itu, ia terbukti untuk mencegah pengumpulan garam dalam sendi anda. Campuran herba dengan puncak hisop lindung nilai dan menggunakan ubat untuk merawat masalah lemah kawalan kencing waktu malam kanak-kanak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar