Kamis, 12 November 2015

Outgrowing Bidang Neurofeedback

Outgrowing Bidang Neurofeedback

Terapi baru otak, yang dipanggil Neurofeedback semakin sangat popular sebagai rawatan yang paling moden dan dilengkapi untuk pesakit yang mengalami gangguan mental dan neurologi. Neurofeedback yang ditawarkan dalam pelbagai klinik perubatan di seluruh negara dan dianggap rawatan yang terbaik untuk orang yang mengidap penyakit mental yang serius seperti kebimbangan, ADHD, epilepsi dan lain-lain terapi Neurofeedback mengajar pesakit untuk mengawal tindakan emosi dan fizikal mereka melalui corak elektrik aktiviti mental pesakit.

Sebelum ini, ahli psikologi mula diperkenalkan biofeedback, yang merupakan rawatan untuk penyakit-penyakit di bawah leher. Tujuan utama rawatan ini adalah untuk mengajar pesakit untuk mengawal fungsi tidak sedarkan diri mereka seperti suhu badan, degupan jantung dan pencernaan, secara sedar. Kemudian pesakit lagi diajar dengan teknik-teknik untuk tidak digunakan dadah, sakit kepala kawalan dan rendah ke bawah tekanan darah mereka. Kini dengan penemuan baru dalam bidang biologi, Neurofeedback diperkenalkan yang telah menjadi sebahagian daripada biofeedback untuk otak.

Dalam terapi ini, dua elektrod yang melekat di kepala seseorang, dan hujung elektrod yang dipasang pada monitor klinikal yang mengukur impuls elektrik di dalam otak dan merekodkannya. Ini impuls elektrik diterjemahkan oleh pakar-pakar yang membantu mereka dalam menentukan tindakan atau pemikiran menghasilkan ombak besar dan yang menghasilkan gelombang rendah. Kemudian terapi mengajar pesakit untuk mengawal tindak balas ini untuk berehat otak dan membuat ia berfungsi dengan sempurna.

Jadi ramai orang di luar sana telah mencuba Neurofeedback dan telah berjaya dalam menyingkirkan penyakit mental mereka. Terdapat kes-kes di mana pesakit tidak tahu sebab apa yang menyebabkan fikiran mereka untuk menegaskan dari semasa ke semasa, Neurofeedback membantu mereka mengenali mereka dan pulih dengan mudah dari keganasan mental mereka. Orang mendapati ia amat sukar untuk terus mengambil ubat setiap hari dan jika mereka sengaja tidak dapat melihat mereka, maka masalah mereka menjadi lebih buruk. Ini rawatan mental akan membebaskan anda daripada ubat-ubatan; sebenarnya, anda akan menikmati rawatan ini.

Kira-kira 700 kakitangan perubatan di seluruh negara menggunakan rawatan ini untuk pesakit mereka yang mengidap penyakit mental dan terdapat organisasi pengamal biofeedback dipanggil Persatuan Psikoterapi Gunaan dan Biofeedback, yang telah melaporkan bahawa pesakit pulih 60-80 peratus daripada penyakit mereka melalui Neurofeedback . Keputusan rawatan ini adalah untuk jangka panjang dan kes-kes yang sangat jarang berlaku dilihat di mana pesakit mengalami penyakit jiwa lagi dalam kehidupan mereka, ini adalah satu lagi sebab mengapa Neurofeedback adalah outgrowing sangat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar