Rabu, 11 November 2015

Oksigen HYPERBARIC Terapi Rawatan - Mengapa HBOT Adakah Jadi Berkesan

Oksigen HYPERBARIC Terapi Rawatan - Mengapa HBOT Adakah Jadi Berkesan

Untuk memahami HBOT (Terapi Oksigen HYPERBARIC), kita perlu terlebih dahulu memahami kepentingan oksigen. Secara purata, seorang individu menggunakan kira-kira enam paun oksigen setiap hari, jauh outweighing apa-apa tuntutan nutrien lain. Walaupun oksigen memainkan banyak peranan dalam badan, peranan utamanya adalah dalam pengeluaran tenaga. Ramai orang menganggap makanan sebagai tenaga, sekurang-kurangnya lemak dan karbohidrat. Walaupun mereka adalah betul, mereka hanya separuh betul. Lemak dan karbohidrat adalah satu bentuk tenaga yang disimpan, tidak boleh digunakan dalam bentuk semasa mereka. Sel perlu menukar tenaga ini ke dalam molekul ATP, dan dalam usaha untuk mencapai ini secara mampan, oksigen perlu hadir.

Oksigen adalah sangat penting dalam tenaga selular; tanpa tenaga, sel-sel boleh melakukan sedikit lebih daripada membenarkan air dan gas dalam dan di luar melalui osmosis dan penyebaran. Sudah tentu, sel-sel mempunyai banyak fungsi; Walau bagaimanapun, kesemua fungsi berkhidmat satu Peranan asas, dan itu adalah sintesis protein. Betul; Sel-sel ini tidak lain kecuali mesin pembuatan protein. Sel-sel membentuk tisu, tisu membentuk organ, dan pengkhususan dan fungsi menjadi lebih besar di setiap peringkat. Walau bagaimanapun, tanpa sel-sel untuk mengeluarkan pelbagai protein; termasuk tisu penghubung seperti kolagen dan elastin, enzim kedua-dua pencernaan dan metabolik, dan neurotransmiter seperti dopamin dan serotonin, tisu menjadi tidak berfungsi dan tidak berfungsi. Kesimpulannya, sel-sel adalah lebih sedikit daripada mesin pembuatan protein khusus. Dalam usaha untuk menyempurnakan tugasan ini penting, mereka memerlukan tenaga. Oksigen adalah faktor menghadkan pertama proses ini. Hanya berhenti bernafas jika anda tidak percaya saya!

Sekarang kita mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai kepentingan oksigen; membolehkan membincangkan mengapa HBOT adalah cara yang paling berkesan untuk meningkatkan tahap oksigen dan meningkatkan ketersediaan kepada sel.

Di bawah normobaric (tekanan normal) syarat, oksigen diangkut ke pelbagai tisu badan melalui sistem peredaran darah. Malangnya, sistem ini boleh menjadi dikompromi kerana keadaan seperti aterosklerosis, edema, keradangan, dan trauma yang teruk dan pembedahan yang boleh menyebabkan saluran darah yang rosak. Selanjutnya, banyak tisu yang rendah-vaskular, bermakna mereka tidak mempunyai bekalan darah yang besar. Tisu seperti ligamen dan tendon amat padat; oleh itu, mereka tidak mempunyai ketersediaan yang sama kepada oksigen lain-lain struktur yang lebih vaskular. Sebaliknya, mereka bergantung kepada oksigen untuk pengeluaran tenaga yang sama seperti mana-mana tisu dan sel-sel lain di dalam badan. Pernahkah anda terfikir mengapa air mata otot (bebanan) menyembuhkan lebih cepat daripada air mata ligamen (terseliuh)? Jawapannya ... Oxygen! Otot mempunyai banyak bekalan oksigen menyediakan mereka tenaga yang diperlukan yang diperlukan untuk sintesis protein meningkat dalam pembaikan tisu dan pertumbuhan semula. Ligamen dan tendon di sisi lain, tidak.

Jadi, soalan yang kekal bagaimana kita mendapatkan lebih banyak oksigen ke tisu? Sekali lagi, jawapannya adalah mudah ... Tekanan! Malangnya, dengan hanya menggunakan topeng oksigen di bawah keadaan normobaric, kita hanya boleh mencapai peningkatan minimum dalam ketepuan oksigen dan ketersediaan oksigen. Secara umumnya, peningkatan dalam oksigen melalui memakai topeng hanya cukup untuk peningkatan untuk menepukan baki 3-5% hemoglobin tak terbatas. Ini adalah keuntungan kecil dan tidak apa-apa untuk bersaing dengan halangan edema, radang, kepadatan tisu, aterosklerosis, pembedahan dan kecederaan trauma. Sebaliknya, dengan menggunakan (peningkatan tekanan) persekitaran yang hiperbarik kita dapat sangat meningkatkan tekanan separa oksigen; selepas ini, melarutkan oksigen ke dalam plasma dan air lain cecair badan. Ini adalah amat penting kerana air dan gas terlarut di dalamnya, dapat menyeberangi sel-sel membran separa telap melalui osmosis dan penyebaran. Oleh kerana badan adalah lebih kurang tujuh puluh peratus air dan setiap sel secara literal mandi di air; dengan meletakkan badan dalam persekitaran yang hiperbarik kita mampu menyampaikan oksigen ke setiap tisu di dalam badan; sebaik tiba, kita biarkan badan yang lain!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar