Rabu, 11 November 2015

Stones buah pinggang Diet

Stones buah pinggang Diet

Diet batu buah pinggang anda boleh membantu meningkatkan kesihatan keseluruhan badan anda. Ia mendapat agak rumit untuk belajar semua selok-belok pemakanan dan bagaimana ia boleh membantu atau menyakiti pembentukan batu karang.

Jenis yang paling biasa daripada batu buah pinggang ialah kalsium oxalate yang menjejaskan 85% daripada rakyat. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa tidak mempunyai kalsium yang cukup dalam diet sebenarnya boleh membentuk batu. Walau bagaimanapun, makanan tambahan kalsium harus dielakkan ketika cuba untuk menghapuskan batu yang sedia ada. Adalah disyorkan untuk mendapatkan keperluan kalsium anda dengan makan makanan yang kaya dengan kalsium. Oxalates di sisi lain harus dihadkan dalam diet pembentuk batu kalsium oxalate. Kerana mereka menghalang penyerapan kalsium membolehkan kalsium berlebihan untuk berkembang menjadi batu. Oxalates dalam air kencing boleh mengikat dengan kalsium tambahan dan membentuk batu. Oxalates adalah asid yang terdapat dalam makanan tertentu seperti bayam, perkelahian, strawberi, dedak gandum, coklat, kacang, bit dan teh. Ini makanan dan minuman yang tinggi dalam oxalates harus dihadkan atau dielakkan jika anda terdedah kepada batu kalsium oxalate.

Satu lagi jenis batu karang yang kurang biasa adalah batu asid urik, yang memberi kesan kepada kira-kira 7% daripada rakyat. Diet yang tinggi dalam protein haiwan memberi kesan mineral tertentu dalam air kencing yang boleh menggalakkan pembentukan batu asid urik. Pengambilan tinggi daripada daging, ikan dan ayam meningkatkan risiko pembentukan batu. Ini terpakai terutamanya kepada urik pembentukan batu asid, tetapi juga untuk pembentuk batu kalsium. Oleh itu, orang-orang yang cenderung untuk membangunkan batu harus mengelakkan makan lebih protein daripada yang diperlukan oleh badan setiap hari. Mengekalkan keseimbangan dalam diet batu buah pinggang anda adalah satu cabaran. Mengurangkan pengambilan garam anda adalah penting juga. Terdapat hubungan antara terlalu banyak garam dan batu. Penghidap batu harus sedar pengambilan natrium mereka kerana natrium dalam garam boleh menyebabkan masalah dengan meningkatkan jumlah kalsium yang mengeluarkan dalam air kencing anda, yang seterusnya meningkatkan risiko lain membangun batu. Kepekatan tinggi kalsium dalam air kencing bergabung dengan oxalate dan fosforus untuk membentuk batu.

Terdapat langkah-langkah pencegahan yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko semua jenis pembentukan batu. Dalam kebanyakan kes, batu adalah disebabkan oleh kekurangan pesakit itu penghidratan (pengambilan air), sama ada dengan tidak minum cecair yang mencukupi atau kehilangan terlalu banyak kerana keadaan panas yang tinggi supaya pengambilan air yang tinggi perlu dikekalkan pada setiap masa. Jika anda seorang pesakit batu karang langkah pencegahan yang disyorkan adalah untuk mengambil sekurang-kurangnya 8-10 gelas air setiap hari, lebih banyak lebih baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar